Charts.cz/Fórum/Podílové fondy vs. ETF pro začátečníky – co vybrat?

Podílové fondy vs. ETF pro začátečníky – co vybrat?

Chtěl bych se zeptat, jestli je lepší začít investovat do podílových fondů nebo ETF, když jsem úplný začátečník a nevím, jak na to. Zvažuju, co by pro mě bylo jednodušší a zároveň výhodnější. Slyšel jsem, že podílové fondy mají výhody jako profesionální správa a nemusím se o nic moc starat, ale na druhou stranu mi někdo říkal, že ETF jsou levnější a přístupnější. Nechci investovat velké částky hned na začátku, takže bych rád věděl, jaké jsou minimální investice u těchto dvou možností a jak to vlastně funguje s poplatky? Co se stane, když budu chtít peníze vybrat? Je to složité? A taky by mě zajímalo, jestli se dají kombinovat oba přístupy nebo je lepší se zaměřit jen na jedno. Chci mít jistotu, že moje peníze pracují co nejlépe, ale nemám moc zkušeností. Jaký je váš názor na to? Předem díky za rady!

142 slov
1.4 minut čtení
7. 2. 2023
Romana Richterová
Romana Richterová

Když začínáš s investováním, tak je to fakt těžký rozhodnutí. Podílové fondy jsou super, protože za tebe investuje profesionální správce a ty se o nic moc nemusíš starat. Ale pozor na poplatky, ty můžou být docela vysoký, hlavně pokud jsi začátečník a chceš investovat menší částky. Obvykle je tam minimální investice, což může být třeba 1 000 Kč nebo víc.

Na druhou stranu ETF (burzovně obchodované fondy) jsou levnější co se týče poplatků a kupuješ je jako akcie, takže můžeš začít třeba s pár stovkami. Můžeš kdykoliv prodat a peníze mít zpátky na účtu rychleji než u podílových fondů, kde to může trvat i několik dní.

S kombinací obou přístupů není problém, klidně můžeš mít jak podílové fondy, tak ETF v portfoliu. To ti může pomoct rozložit riziko a mít různé možnosti. Každopádně si ujasni, co chceš, jestli klidnější investice s podílovýma fondama nebo větší flexibilitu s ETF. Zkus si najít nějaké online brokery, co nabízí nízké poplatky a dobrý výběr produktů.

160 slov