Charts.cz/Fórum/ETF nebo aktivní fondy – co je lepší pro začátečníky?

ETF nebo aktivní fondy – co je lepší pro začátečníky?

Zdravím všechny, mám takový dotaz ohledně investování. Jsem úplný začátečník a snažím se zjistit, jaké možnosti mám, když chci investovat své peníze. Zatím jsem slyšel hodně o ETF a aktivních fondech, ale nevím, co z toho je pro mě jako nováčka výhodnější. Četl jsem, že ETF obvykle mají nižší poplatky a jsou více diverzifikované, což by mohlo být fajn pro někoho, kdo se teprve začíná orientovat v investicích. Na druhé straně mi někdo říkal, že aktivní fondy mohou mít potenciál přinést vyšší zisky díky tomu, že je spravují profesionálové. Ale mám pocit, že to může být taky riskantní a dražší kvůli poplatkům. Takže bych se chtěl zeptat – co si o tom myslíte? Je pro mě jako začátečníka lepší investovat do ETF nebo spíše do aktivních fondů? Jaké máte zkušenosti s těmito typy investic? Myslíte, že je důležité mít nějaký minimální kapitál na začátek? A co když se rozhodnu pro jedno z těchto řešení, na co bych si měl dávat pozor? Díky za všechny odpovědi a rady!

167 slov
1.7 minut čtení
10. 5. 2023
Žaneta Marešová
Žaneta Marešová

Není to úplně jednoduché rozhodnutí, ale osobně bych doporučil začít s ETF. Mají fakt nižší poplatky a ten pasivní přístup může být pro nováčky lepší, protože se nemusíš tolik stresovat tím, kdo je zrovna nejlepší manažer v aktivním fondu. Navíc, jak říkáš, jsou víc diverzifikované, což snižuje riziko. A když se podíváš na dlouhodobé výnosy, často dopadnou lépe než aktivní fondy.

S aktivními fondy je to tak, že i když je spravují profíci, ne vždycky dokážou porazit trh a ty poplatky za správu můžou být fakt vysoké. Takže pokud nemáš moc kapitálu na začátek, můžeš se dostat do situace, kdy ti ty poplatky sežerou většinu zisků.