Charts.cz/Fórum/Jaký vliv mají emoce na moje investiční rozhodnutí?

Jaký vliv mají emoce na moje investiční rozhodnutí?

Přemýšlím o tom, jak hodně emoce ovlivňují moje rozhodnutí, když investuji do různých aktiv, jako jsou akcie nebo kryptoměny. Často se mi stává, že když trhy rostou, cítím se nadšeně a mám tendenci kupovat více, i když třeba nemám úplně promyšlenou strategii. Naopak, když trhy padají, cítím strach a obavy z toho, že přijdu o peníze, což mě nutí prodávat i kvalitní akcie, které bych měl mít dlouhodobě. Je to normální? Jak moc by měly emoce hrát roli v investičním procesu? Jak se mohu naučit lépe kontrolovat své pocity při investování? Dává smysl mít nějaký plán nebo strategii, aby mě emoce tolik neovlivnily? Slyšel jsem o různých technikách, jako je například meditace nebo vedení deníku investic, ale nejsem si jistý, jestli to opravdu funguje. Co si o tom myslíte vy? Jaké máte zkušenosti s emocemi a investováním? Zajímalo by mě také, jestli existují nějaké konkrétní situace nebo příběhy z vašeho života, kdy vám emoce pomohly rozhodnout se správně nebo naopak vedly k chybám. Jak se s tím vyrovnáváte v praxi?

170 slov
1.7 minut čtení
9. 1. 2024
Tereza Košťálová
Tereza Košťálová

Emoce mají na investování obrovský vliv, to je úplně normální. Když trhy rostou, tak nám to dává pocit úspěchu a máme tendenci víc riskovat. Naopak, při poklesu se dostaví strach a panika, což nás žene k rychlým rozhodnutím, jako je prodávání akcií. To, co popisuješ, je známý jev v psychologii investování – lidé často jednají na základě emocí místo rozumu.

Mít plán nebo strategii je rozhodně rozumné. Pomůže ti to zůstat soustředěný a minimalizovat vliv emocí. Například mít jasně definované cíle a pravidla pro nákup či prodej může zabránit impulzivním rozhodnutím. Vedení deníku investic může být super pomůcka – zapisováním svých myšlenek a pocitů se můžeš lépe poučit ze svých chyb.