Charts.cz/Fórum/Které investice mají nižší poplatky - ETF nebo klasické fondy?

Které investice mají nižší poplatky - ETF nebo klasické fondy?

Zajímalo by mě, jak to vlastně je s těmi poplatky u různých typů investic. Slyšel jsem, že ETF by měly mít nižší náklady než klasické podílové fondy, ale nejsem si jistý, jak to funguje ve skutečnosti. Mám pocit, že když investujete do klasických fondů, často platíte různé management fees a jiné poplatky, které se mohou rychle nahromadit a snížit váš výnos. Na druhou stranu, ETF zní jako skvělá alternativa – méně poplatků a větší transparentnost. Ale co když jsem úplný začátečník? Jaké poplatky bych měl očekávat u obou typů investic? A existují nějaké skryté náklady, o kterých bych měl vědět? Zajímalo by mě taky, jak se liší výkonnost těchto investic po zohlednění nákladů? Je to tak, že i když ETF vypadají výhodněji na první pohled, může se na konci ukázat, že klasické fondy mají své výhody a některé dokonce outperformují ETF? Jak se vůbec vyhnout tomu, abych se nechal nachytat na poplatky? Rád bych se dozvěděl víc o tom, jak si vybrat ty správné investice s ohledem na náklady.

169 slov
1.7 minut čtení
26. 7. 2022
Eva Kuchařová
Eva Kuchařová

Takže, co se týče poplatků, tak ETF většinou mají nižší náklady než klasické podílové fondy. U fondů platíš management fees, což může být klidně 1% nebo víc ročně, zatímco ETF ti vezme třeba jen 0,1% až 0,5%. Zní to fajn, ale je dobrý si dávat pozor na další poplatky jako jsou transakční poplatky při nákupu a prodeji ETF. Ty se můžou rychle nasčítat, pokud obchoduješ často.

Pokud jsi začátečník, tak doporučuji si pořádně prostudovat dokumenty k fondům a ETF, tam se dozvíš o všech poplatcích. Skrytý náklady? No, třeba správcovské poplatky fondů jsou často schovaný v celkovém výnosu, takže je těžký je odhalit.